Kummien valinta ja tehtävät

Kummius on kirkon ja vanhempien antama luottamustehtävä.

Kummiksi voi valita henkilön, joka

kuuluu luterilaiseen kirkkoon
on käynyt rippikoulun ja
on konfirmoitu.

Pääsääntöisesti kastettavalla, myös aikuisella kastettavalla, tulee olla ainakin kaksi kummia, jotka ovat joko luterilaisen kirkon tai niin sanotun Porvoon yhteisön Linkki avautuu uudessa välilehdessäjäsenkirkon kastettuja ja konfirmoituja jäseniä.

Näiden kahden kummin lisäksi muut kummit voivat kuulua johonkin toiseen Suomen evankelis-luterilaisen kirkon lapsikasteen hyväksyvään kristilliseen kirkkoon. Kirkkoon kuulumaton henkilö ei voi toimia kummina. Jos lähipiiristä ei löydy kummiksi sopivia kirkon jäseniä, kummeja voi kysyä myös seurakunnasta.

Kaste voidaan kuitenkin toimittaa erityisistä syistä, vaikka kastettavalla olisi vain yksi kummi. Toisaalta kummien määrälle ei ole ylärajaa. Uusien kummien lisääminen on mahdollista poikkeustapauksissa. Päätökset ainostaan yhden kummin nimeämisestä sekä kummien lisäämisestä kasteen jälkeen tekee oman seurakunnan kirkkoherra. Kummiutta ei voi vaihtaa eikä ottaa pois kastetilaisuuden jälkeen.

Kummeista tarvitaan rekisteröintiä varten nimi ja henkilötunnus. Ulkomaalaisista kummeista tarvitaan nimi, syntymäaika, kotiseurakunnan nimi, uskontokunta, paikkakunta ja maa. Kummeja koskevat tiedot kannattaa selvittää jo ennen kuin ottaa seurakuntaan ja pappiin yhteyttä.

Kummin tehtävät

Kummi

• toimii todistajana kastetilaisuudessa. Jos vähintään kaksi kummeista ei ole ristiäisissä mukana, tarvitaan kaksi muuta henkilöä todistamaan kastetoimitusta.
  • on kummilapsensa aikuinen ystävä
  • huolehtii lapsen kristillisestä kasvatuksesta yhdessä vanhempien kanssa. Hän voi esimerkiksi osallistua kummilapsen kanssa seurakunnan toimintaan, viedä messuun tai vaikkapa pyhäkouluun. Lapsen puolesta rukoileminen on myös kummin etuoikeutettu tehtävä.

Siksi on tärkeää, että kummeiksi valitaan henkilöitä, jotka omalla esimerkillään ja elämänvalinnoillaan voivat olla tukemassa ja rohkaisemassa lapsen kasvua kristittynä.