Herran siunaus

Herran siunaus on ollut käytössä noin neljätuhatta vuotta.

Mooseksen veli Aaron sai tehtävkseen siunata Israelin kansan tällä siunauksella, kun israelilaiset vaelsivat Egyptistä kohti luvattua maata. Raamatussa Herran siunaus on yksikössä: "Herra siunatkoon sinua..." Israelin kansaa, Israelin eli Jaakobin jälkeläisiä puhutellaan siinä kuin yhtenä persoonana.

Kirkkomme jokaisen jumalanpalveluksen lopussa on Herran siunaus. Se on totuttu lausumaan ja kuulemaan monikossa. Sellaisen se myös opetellaan rippikoulun ulkoläksynä.

Halutessaan siunata läheisiään tai ystäviään tai ketä tahansa, kuka tahansa kristitty voi käyttää sitä joko yksikössä tai monikossa, tilanteen mukaan.

Herra siunatkoon teitä ja varjelkoon teitä. Herra kirkastakoon kasvonsa teille ja olkoon teille armollinen. Herra kääntäköön kasvonsa teidän puoleenne ja antakoon teille rauhan. Isän ja Pojan ja Pyhän hengen nimeen. Aamen