Vanha kirkko

Kirkkokuja 4, 95300 Tervola

Vanha kirkko on seurakunnan pääkirkkona kesä-elokuun ajan. Kirkkoa käytetään myös hiljaisella viikolla ja jouluaamuna. Kirkossa on sähkölämmitys ja sinne mahtuu istumaan noin 200 aikuista.
Tervolan Vanha kirkko on rakennettu 1687-1689. Se on yksi parhaiten säilyneitä 1600-luvulle tyypillisiä tukipilarikirkkoja maassamme.
Vanhan kirkon saarnatuolin on nikkaroinut torniolainen Johan Skogh vuonna 1733 ja sen on maalannut torniolainen maalari Nils Olofsson Ahlboom vuonna 1735. Alttaritaulut on maalannut oululainen taidemaalari Johan Hedman vuonna 1831.
Vanha kirkko jäi pois käytöstä 1865 Ison kirkon valmistuttua, mutta otettiin kunnostettuna uudelleen käytöön vuonna 1950.

Vanhan kirkon välittömässä läheisyydessä on paikoitustilaa noin kymmenelle autolle. Noin sadan metrin päässä Seurakuntakeskuksen paikoitusalueella on tilaa usealle kymmenelle autolle. Vanhan kirkon läheisyydessä on kesäaikaan toimiva ulkokäymälä.

Panoraamaesityksessä Vanha kirkko tulee näkyviin, kun klikkaa Vanhan kirkon täppää ja kääntää kuvaa myötäpäivään.

Pysäköinti Pysäköinti
wc wc