Päätöksenteko

Seurakunnan ylin päättävä elin on kirkkovaltuusto. Seurakuntalaiset valitsevat seurakuntavaaleissa jäseniä kirkkovaltuustoon neljän vuoden välein.

Kirkkovaltuusto valitsee kirkkoneuvoston, joka johtaa seurakunnan toimintaa ja valmistelee asioita kirkkovaltuuston päätettäväksi.

Kirkkoneuvoston ja kirkkovaltuuston kokousten pöytäkirjat löytyvät kunkin toimielimen sivuilta.

Pöytäkirjat

Kirkkoneuvoston alkuperäisten pöytäkirjojen nähtävilläolo on kirkkoherranvirastossa 14 päivää pöytäkirjan tarkastamisesta alkaen. Pöytäkirjat julkaistaan verkossa enintään kahdeksi vuodeksi kerrallaan.

Kirkkovaltuuston alkuperäisten pöytäkirjojen nähtävilläolo on kirkkoherranvirastossa 30 päivää pöytäkirjan tarkastamisesta alkaen. Pöytäkirjat julkaistaan verkossa enintään kolmeksi vuodeksi kerrallaan.

Käsiteltävät asiat ovat asiakirjojen julkisuutta koskevan lainsäädännön mukaan pääsääntöisesti julkisia, mutta pöytäkirjoihin tehdään ne poistot, joita salassapito- ja henkilötietolain arkaluontoisia tietoja koskevat säädökset edellyttävät.

Tilinpäätöstä ja talousarviota lukuunottamatta liitteitä ei julkaista verkossa. Lisätietoja esittelijöiltä tai kirkkoherranvirastosta.

Seurakuntavaaleissa valitaan luottamushenkilöt

Seurakuntavaalit järjestetään neljän vuoden välein. Vaaleissa äänestetään kirkon ja sen seurakuntien tulevaisuudesta valitsemalla luottamushenkilöt nelivuotiskaudelle. Seurakuntavaaleissa voi äänestää 16 vuotta täyttänyt ja ehdokkaaksi voi asettua 18 vuotta täyttänyt kirkon jäsen. Edelliset seurakuntavaalit olivat vuonna 2022.

Seurakuntalainen voi tehdä aloitteen

Seurakuntalaiset voivat tehdä erilaisia aloitteita seurakunnan luottamuselimille. Aloite toimitetaan kirjallisena seurakunnan kirkkoherranvirastoon. Kirkkoneuvosto käsittelee aloitteet. Jos aloite koskee kirkkovaltuuston päätösvaltaan kuuluvaa asiaa, kirkkoneuvosto valmistelee aloitteen valtuustolle.

Kokonaiskirkon asioihin liittyvä aloite voi edetä aina kirkon "eduskuntaan" eli kirkolliskokoukseen saakka. Reitti voi olla esimerkiksi: seurakuntalaisen aloite - kirkkoneuvosto - hiippakuntavaltuusto - kirkolliskokous